מי אנחנו ?

הבלוג שלנו נוצר כדי לתת ליזמים ולבעלי עסקים מקום ללמוד, להתעדכן ולהבין טוב יותר תהליכים שמניעים צמיחה בצורה ברורה, פרקטית וללא עומס מידע. כאן תמצאו תובנות מהשטח, כלים שימושיים, מדריכים קצרים וכתבות שעוזרות לקבל החלטות חכמות יותר בעולם העסקי.

5/5 - (27 votes)

1. הקדמה

בשנת 1958 נולד הרעיון לאינטרנט בשל צורך צבאי להעברת מידע בין בסיסים, מאחר והרעיון צבאי אנו לא יודעים באמת מי המציא אותו, שכן הפטנט (אם אפשר לקרוא לו כך) שייך לארה"ב.

מה שכן ידוע לנו שהמידע זלג החוצה די מהר, ותוך כ-6 שנים ניתנה האפשרות לגופי ממשל ואנשי ציבור ידועים לעשות בה שימוש. כאשר תכלס הרשת שעדיין לא הפכה לרשת יכלה להעביר הודעה אחת בכל פעם, מעין קו חד סטרי כאשר כל פעם צד אחר עושה בו שימוש.

2. תקופת הביניים: עולמות מוקדמים ועד ARPANET שנות ה-60

  • 1958 הקמת ARPA בארה״ב בעקבות השקת sputnik (nominus.com).
  • תחילת שנות ה‑60: עבודות תאורטיות כמו פיקלנרוק על packet‑switching (1961) (WIRED)
  • תחילת שימוש ברשתות צבאיות/ממשלתיות כמו AUTODIN (1962–1964) (nominus.com)

ARPANE .3 הרשת הראשונה (1969–1983)

  • 3.1  הקמה והזרעים הראשונים

    • 1969 החיבור הראשון בין UCLA ל‑ SRIתחילת ARPANET עם IMPs (.
    • בתחילת שנות ה‑70,  גדילה מהירה של IMPs ואירופה מצטרפת עם בריטניה ונורבגיה .
  •  3.2 אבני דרך טכנולוגיות

    • 1971: Ray Tomlinson  שולח את דואר האלקטרוני הראשון ברשת.
    •  1972 הקמת IANA ותחילת תקני כתובות רשת .
    • 1983 (1 בינואר): מעבר מ־NCP  ל־ TCP/IP  , יום הולדת של האינטרנט המודרני (WIRED)

4. השלב המסחרי והעולמי (שנות ה-80 עד ה-90)

  • ARPANET: 1983-1990 נסגרת, רשתות אחרות צומחות CSNET, SATNET ועוד
  • 1985: הרישום הראשון של סמל דומיין  symbolics.com (WebFX)
  • 1989:  פרסומו של Tim Berners‑Lee להצעת ה־World Wide Web בשיטת היפרטקסט
  • 1991: השקת האתר הראשון של CERN והתחלת פריצה לפרסום עולמי
  • אמצע שנות ה‑90  Netscape, AOL, Yahoo הופעת דפדפנים ומנועי חיפוש מסחריים
קיצור תולדות האינטרנט

5. התרחבות עולמית והתפתחות שירותים (2000–2010)

  • 1993 : שידור הקונצרט הראשון באינטרנט על MBone (Severe Tire Damage) (WIRED)
  • 2000 : הנשיא ביל קלינטון שידר את הנאום הרשמי הראשון דרך האינטרנט
  • גידול דרמטי בשירותים מסחריים – Google, Amazon, Gmail, YouTube (2005) ועוד

6. עידן הרשתות החברתיות (2010–2025)

6.1 הופעת פלטפורמות גדולות

  • Facebook (2004), YouTube (2005), WhatsApp, Instagram, TikTok WeChat ,Telegram  ועוד – כל אחת עם עשרות עד מיליארדי משתמשים

6.2  מגמות שימוש גלובלי 2025

  • בתחילת 2025: כ־5.56 מיליארד משתמשי אינטרנט , כ־67.9 % מהאוכלוסייה העולמית
  • באוגוסט 2025: כ־5.65 מיליארד גולשים, 68.7 % חדירה עולמית
  • פופולריות גבוהה: רק 2.58 מיליארד ללא אינטרנט
  • שיעור חדירה: גברים: % 70.8 , נשים % 66.5 

6.3  שימוש ברשתות חברתיות ב-2025

    • 5.24 מיליארד משתמשים פעילים ברשתות חברתיות, % 63.9 מהאוכלוסייה ול־% 94.2  מהגולשים באינטרנט
    • גולש ממוצע משתמש כ־6.8 פלטפורמות שונות ביום ומבלה בסביבות 2 שעות ו־21 דקות ביום
    • הנתונים מדגישים כיצד רשתות חברתיות מהוות חלק בלתי נפרד מהחוויה האינטרנטית של רוב האנשים

7. עולם היום: מגמות עכשוויות ועתיד האינטרנט

7.1  מונופול וטכנולוגיה

  • Google, Meta ועוד משמשות דומיננטיות בשוק פרסום דיגיטלי ואינטרנטי; החלטות משפטיות של 2025 עשויות להוביל לחלוקת ענקיות אלו

7.2  ריבונות דאטה באירופה

  • מגמת פיתוח פלטפורמות אירופאיות כמו ProtonMail, Ecosia, שימוש בתוכנות קוד פתוח ניסיון להפחית תלות אמריקאית

8. סיכום: אבני הדרך מאז ועד היום

אבני דרך מרכזיות:

  • 1961: תאורטיקת  packet‑switching
  • :1969  הקמת ARPANET
  • :1971 דואר אלקטרוני ראשון
  • 1983: מעבר ל‑TCP/IP

 

1989–1991: המצאת WWW והאתר הראשון

  • שנות ה־90: מסחור אינטרנט ודומיינים
  • שנות ה־2000: הדומיננטיות של Google, YouTube, Amazon
  • שנות ה‑2010: רשתות חברתיות עולמיות
  • 2025 : כ־5.6 מיליארד גולשים, שימוש ברשתות מהותי לחיים

סכנות והונאות בגלישה ברשת- כללי זהירות‼️

גלישה בטוחה ברשת מתחילה במודעות אישית והבנה כי אומנם אתם באתם לצרוך מידע ולבצע קניות/פעולות חוקיות. אבל במקביל גם העבריינים, האקרים ושאר חלאות אדם מחפשים קורבנות ברשת, בדיוק כמו שכייסן ינסה לגנוב לך את הארנק במציאות.

 

יש להיזהר מהקלדת פרטים אישיים (כמו תעודת זהות, כרטיס אשראי או סיסמאות) באתרים לא מאובטחים או בהודעות חשודות.

 

חשוב לבדוק שהאתר משתמש בהצפנת HTTPS להימנע מהורדת קבצים ממקורות לא מוכרים, ולהיזהר מקישורים בהודעות דוא"ל או ברשתות חברתיות שעלולים להיות ניסיונות פישינג.

 

מומלץ להשתמש בסיסמאות חזקות ושונות לכל שירות, להפעיל אימות דו־שלבי (2FA) היכן שניתן, ולעדכן באופן קבוע תוכנות, מערכת הפעלה ודפדפן כדי לחסום פרצות אבטחה. בנוסף, כדאי להשתמש בתוכנת אנטי־וירוס עדכנית, ולהפעיל שיקול דעת לפני שיתוף תמונות, מיקום או מידע אישי שעלול לשמש לרעה.

 

אל תתנו אמון באנשים שאינכם מכירים בוודאות, ייתכן כי גנבו זהות של אדם המוכר לכם ודרכו מבצעים הונאה. לכן וודאו היטב כל קישור וכל פניה אליכם.

 

מומלץ לפתוח תיבת מייל כללית (כתובת אחרת) שתשמש אתכם לצורכי רישום באתרים, קניות, סיסמאות וכן הלאה. קח תוכלו לשמור על התיבה האישית שלכם נקייה מווירוסים וניסיונות הונאה(ככל הניתן, להקטין סיכונים).

לסיכום

האינטרנט צמח משורשיו כפרויקט מחקר צבאי בסוף שנות ה-50 לרשת עולמית שמתחברת לאינספור תחומים: תקשורת, מסחר, בידור, ממשלות ותרבות.

 

כיום, 5.6 מיליארד אנשים משתמשים בה, והפלטפורמות הגדולות כמו פייסבוק, יוטיוב, טיקטוק ועוד הן חלק בלתי נפרד מהחיים. במקביל, מתנהלות מגמות של ריבונות דיגיטלית, אתגרים רגולטוריים, ושינויים טכנולוגיים שמעצבים את עתיד האינטרנט בשנים הקרובות. בייחוד עם כניסתו של ה-AI לפני שנתיים וחצי(באופן מסחרי/המוני).

אולי תאהבו גם

GOOGLE GEMINI - מאמר מאת DMYB Blog

גוגל ג'ימני (Google Gemini): מה זה ואיך זה יכול לעזור לשיווק דיגיטלי?

Google Gemini הוא מודל שפה רחב ומתקדם (LLM) שפותח על ידי חטיבת ה- AI של ענקית המידע – גוגל.
קידום אתרים לעורכי דין - DMYB

קידום אתרים לעורכי דין

קידום אתרים אורגני (Search Engine Optimization או בקיצור "SEO"), הוא אחד מערוצי השיווק הדיגיטלי, השכיחים והיעילים ביותר.
ניהול מוניטין ברשת- DMYB

ניהול מוניטין ברשת (online reputation management)

ניהול מוניטין ברשת הוא אחד המונחים החמים בעולם הדיגיטל, שכן הוא מתייחס לנראות שלנו ברשת ובעיקר לאזכורים שליליים עלינו, או על העסק שלנו.

מדריך מקצועי לשיווק עסקים בדיגיטל: שיטות, המלצות ושאלות נפוצות ⁉️

שיווק דיגיטלי הוא כלי מרכזי לצמיחה עסקית, חיזוק מותגים ושיפור מעורבות הלקוחות בעידן המודרני. בין אם אתם עסק קטן, בינוני או חברה גדולה,
מה זה Bard Advanced? מאמר מאת DMYB blog

Bard Advanced: כלי חדשני ליצירת תוכן

Bard Advanced הוא כלי חדש מבית Google AI, המציע מגוון רחב של יכולות מתקדמות לשיפור הפרודוקטיביות והיצירתיות.
חדשנות

כולם מדברים על דיגיטל אבל מי באמת מבין?

הקורונה חידדה והדגישה את הצורך הקריטי של עסקים להקים / לחזק ולבסס את העסק שלהם על גבי הרשת. גם טהרני המציאות,
איך מקדמים בגוגל עסקים? מאמר מאת DMYB blog

איך מקדמים בגוגל עסקים? 📈

בין הכלים השיווקיים החשובים והיעילים ביותר לעסקים קטנים ובינוניים נמצא "גוגל עסקים" (Google Business).